Blog Post

MIZUSUMASHI – kaizen interni logističar

MIZUSUMASHI – kaizen interni logističar

Koliko vremena vaši zaposleni troše na aktivnosti interne logistike? Uzimanje materijala, alata, odlaganje gotovih proizvoda i druge aktivnosti nekada oduzimaju i do 25% ukupnog radnog vremena zaposlenih. Često se ova vremena smatraju nužnim zlom, a kaizen pristup ih identifikuje kao veliki prostor za unapređenje. Da li 4 zavarivača treba da izgube dnevno 8h u sumi na internu logistiku? Koliko kilometara pređu i koliko se umore zbog takvog načina organizacije?

Odgovor na ova pitanja i izazove krije se u principima metode mizusumashi (point of use provider) koja uvodi poziciju internog logističara. Naziv ove metode je uzet iz prirode, jer vrsta insekta vodena stenica (water strider) uspešno balansira na površini vode kao što je to zadatak internog logističara. Sama organizacija rada internog logističara zavisi od mnogo faktora. Jedan od najvažnijih je broj pozicija koje mizusumashi treba da opslužuje. Poistovetite posao logističara sa vozačem gradskog autobusa. Stanice na kojima autobus treba da pristaje su radna mesta na kojima dopunjava materijal ili uzima gotov proizvod. U zavisnosti od intenziteta korišćenja materijala, broja stanica i kompleksnosti komisioniranja materijala iz skladišta definiše se najefikasniji model snabdevanja.

Za razliku od viljuškara koji saobraća po principu taxi vozila tj. materijal dostavlja u momentu kada je potreban na radnim mestima bez standardne rute, posao mizusumashija se definiše standardnim radom i jasno definisanom putanjom kretanja koja se ponavlja u tačno određenim vremenskim intervalima.

prednosti mizusumashija nad viljuškarom

Fizička organizacija mizusumashija prilagođava se gabaritima materijala koje je potrebno dostavljati na radna mesta pa se može kretati od korpe, preko ručnih kolica, pa sve do specijalizovanih logističkih kompozicija i automatski navođenih vozila AGV.

Velike kompanije često pribegavaju rešenju sa supermarketima gde se po principu „milk run“ dopunjavaju supermarketi sa kojih se snabdeva određen broj radnih mesta. Posao mizusumashija je da standardnom rutom „hrani“ radna mesta materijalom iz supermarketa. Ovakav model se primenjuje kada je rastojanje između magacina i proizvodnje previše dugo i/ili kada je broj radnih mesta koje treba opslužiti toliko velik da nije moguće dostaviti materijal u ciklusima koje diktira intenzitet potrošnje.

Internal logistics Mizusumashi

Manje kompanije često imaju izazov da interni logističar ima i previše vremena pa se zbog toga razmatra njegova isplativost. Zbog malog broja pozicija (stanica) nije potrebno organizovati supermarkete, a višak vremena se može iskoristiti dodeljivanjem pomoćnih (manje zahtevnih) zadataka u samoj proizvodnji (npr. razbušivanje otvora na stubnoj bušilici, pomoć pri zameni alata…).

Kalkulacija standardih ciklusa u najvećoj meri zavisi od industrije i tipova obrade koji su zastupljeni, ali osnovni način za kalkulaciju je sedeći:

P – Vreme potrebno za obilaženje rute bez stajanja (npr. 15 minuta);

R – Ulazak i izlazak na svakom radnom mestu na ruti (npr. 7 sekundi);

O – Broj obradnih centara (radnih mesta) (npr. 15 radnih mesta);

F – Broj paketa koji se dostavlja na obradne centre po ciklusu (npr. 75 paketa)

I – Vreme potrebno za isporuku jednog paketa (npr. 6 sekundi)

Mizu ciklus = P + R * O + F * I

Mizu ciklus = 900 + 7 * 15 + 75 * 6 = 900 + 105 + 450 = 1455 sekundi

Mizu ciklus = 24 minuta

Lean logistics train mizusumashi

Pored osnovih zadataka manipulacije materijalnim tokovima pozicija mizusumashija može biti zadužena i za informacione tokove kao što su:

–       dostavljanje planova, crteža i ostalih informacija na radna mesta,

–       praćenje i korišćenje kanban sistema kada je razvijen u kompaniji,

–       prenos dokumentacije između radnih mesta i dr.

Kao što je slučaj sa svim lean/kaizen metodama mizusumashi treba posmatrati kao set principa i pravila pomoću kojih treba razvijati najefikasniji sistem interne logistike prilagođen potrebama kompanije. Benefiti primene mizu principa su mnogostruki. Standardna ruta obezbeđuje viši stepen bezbednosti na radu u poređenju sa radom viljuškara, a takođe smanjuje i pređenu kilometražu pa je samim tim i manja potrošnja energenata i jeftinije održavanje. Organizacija interne logistike primenom ovih principa omogućava potpunu fleksibilnost pri promeni layouta ili potreba radnih stanica, a specijalizacija interne logistike donosi i unapređenje manipulacije materijalima/gotovim proizvodima i smanjuje verovatnoću oštećenja i nastanka defekata.

Za više informacija o unapređenju organizacije interne logistike i razvoju mizusumashi principa u vašoj kompaniji kontaktirajte nas preko web sajta, linkedin stranice ili na broj telefona i mail naveden u kontaktima.

Senior konsultant Uglješa Bogdanović – QCDS Consulting

Related Posts

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *