Blog Post

5 kratkih lean lekcija

5 kratkih lean lekcija

Često možemo čuti od “velikih” menadžera da su najvredniji resurs njihove kompanije ljudi. Da li to zaista misle i koliku slobodu imaju svi zaposleni u organizaciji da predlože ideje za unapređenje rada i koliko se njihovo mišljenje ceni?

U poslednje dve decenije kompanije našeg regiona su, poput ostatka sveta, napravile pometnju u želji da i one “implementiraju” lean/kaizen ili neku drugu zvučnu metodologiju koja će im rešiti sve probleme preko noći. Zbog nerazumevanja osnovnog lean pristupa često su takvi pokušaji osuđeni na neuspeh. Održivo lean poslovanje i lean procesi se mogu uspostaviti jedino u kompanijama koje su prihvatile i razvile kaizen (kai-promena, zen-dobro) filozofiju kao korporativnu kulturu tj. organizacijama otvorenog uma sa radnim okruženjem u kojem su kontinuirana unapređenja poželjna i očekuju se od svih zaposlenih.

Ultimativni cilj leana je unapređenje vrednosti koje pružamo korisniku (internom ili eksternom) i smanjenje rasipanja u procesima kako bi se postigla visoka efikasnost i manji troškovi stvaranja vrednosti.

Uspešni razvoj lean pristupa, a ne puka implementacija alata, u organizaciji dovodi do unapređenja svih aspekata poslovanja, a polja na kojima se ostvaruju najbolji rezultati sagledaćemo kroz 5 lekcija:

1)    Unapredite motivaciju, uključite ljude! Lean je suštinski soft skill, a tehnički alati pružaju principe za jednostavniju identifikaciju prostora za unapređenje. Uključenost svih zaposlenih u proces promena i benefiti koje ova poslovna kultura treba da donese svakom zaposlenom pozitivno deluju na motivaciju. Uloga HR sektora je veoma bitna za razvoj lean poslovanja jer se kroz programe obuka, razvoj takmičarskog duha, vizuelizaciju i transparentnost informacija dolazi do svakog zaposlenog i podiže svest o njihovoj ulozi i moći u procesu uspostavljanja održivih unapređenja.

2)    Bezbednost je uvek prioritet broj jedan! Fokus lean-a i jedan od najbitnijih ciljeva je bezbedno radno mesto koje se postiže optimalnim uređenjem (5S metoda), strukturnim rešavanjem postojećih problema tako da se ne ponavljaju, sistemima za prevenciju grešaka (Poka Yoke) i mnogim drugim principima. Ovakvim pristupom se obezbeđuje eliminacija svih potencijalnih pretnji i smanjuje verovatnoća nastanka povreda.

3)    Kraće vreme isporuke usluge/proizvoda – povećanje zadovoljstva korisnika. Već smo naglasili da je ultimativni cilj veće zadovoljstvo internih i eksternih korisnika. Ključ je posmatrati sve procese u odnosu dobavljač-korisnik i težiti ka optimizaciji procesa, ispunjenju svih zahteva i dostavljanju proizvoda/usluge u trenutku koji je korisnik zahtevao.

4)    Radite pametnije, a ne više! Smanjite troškove povećanjem efikasnosti rada i iskorišćenosti opreme. Sledeći lean principe eliminišu se svi nepotrebni procesni koraci, smanjuju rasipanja i zastoji, a mogućnost da se izvrši posao zahtevanog kvaliteta, u što kraćem vremenskom periodu i uz što manje gubitaka dovodi do direktog smanjenja troškova i povećanja profita.

5)    Lean organizacije smanjuju nepotrebne zalihe i ubzavaju njihov obrt! Uspostavljanje boljeg toka kroz sve procese, stabilniji sistem bez neplaniranih zastoja u radu i stalna unapređenja postepeno dovode do mogućnosti da se nivo zaliha smanjuje i skrati period zadržavanja istih.

Pravo je pitanje da li smatrate da je lean pravac koji vaša kompanija treba da sledi. Da li ste spremni da samostalno testirate lean način razmišljanja? Potrudite se da odluku ne donesete “od ponedeljka” već počnite odmah nakon čitanja ove rečenice. Sve što vam je potrebno su beli lepljivi papirići (sticky notes) hemijska olovka i markeri crvene, zelene i žute boje. Izaberite poslovni proces koji vam je najviše poznat (u prvim pokušajima izbegavajte previše komlikovane procese), dekomponujte ga do nivoa aktivnosti i svaku pojedinačnu aktivnost zapišite na papiriću. Papiriće lepite na zid ili radni sto redosledom kojim se odvijaju u procesu. Kada posložite sve papiriće uzmite markere i postavite redom jednostavna pitanja za svaku aktivnost:

1)    Da li ova aktivnost direktno donosi vrednost korisniku? (Ako je odgovor potvrdan nacrtajte zeleni krug na papiru i pređite na narednu aktivnost, a ako je odričan pređite na naredno pitanje);

2)    Da li ova aktivnost mora da postoji? (Ako je odgovor odričan nacrtajte crveni krug na papiru i pređite na narednu aktivnost, a ako je potvrdan pređite na naredno pitanje);

3)    Da li mora da se izvodi na ovakav način i da li postoji jednostavniji, brži, lakši ili jeftiniji? (Sve aktivnosti koje su došle do trećeg pitanja označite žutom krugom).

Sada se udaljite od papirića i pogledajte proces. Koja boja krugova dominira? Crvene aktivnosti su čista rasipanja i mogu se eliminisati (obično nose najviše potencijala za ostvarenje ušteda u procesu), žute su aktivnosti podrške koje treba minimizirati traženjem odgovora na pitanje broj 3, a zelene predstavljaju aktivnosti koje donose vrednost i njih treba optimizovati i težiti iznalaženju načina da proces na izlazu ima što viši njivo kvaliteta uz što manje troškove. Celu analizu koju ste sproveli možete obogatiti kvantifikacijom unapređenja tako što ćete na svakom papiriću označiti prosečno trajanje i računati efekte unapređenja ako unapredite neku od procesnih aktivnosti.

Zamislite da cela organizacija razmišlja o unapređenju svog posla, pronalazi načine da unapredi vrednost izlaza iz procesa time što će raditi pametnije, a ne više, i koja će ova unapređenja odobravati i motivisati na svim nivoima. Takva organizacija sebe može nazvati lean i zauzeti zasluženu poziciju na tržištu.

Zasigurno jedini način da lean zaista pomogne je da se razvije u kompaniji kao korporativna kultura koja će živeti na svim hijerarhijskim nivoima. Započnite lean putovanje jednim korakom, naparavite malo unapređenje i pokušajte da lean način razmišljanja podelite sa kolegama i zajedno sa njima svakodnevno napravite po jedan mali korak napred. Tako se dolazi do prave lean organizacije.

Više o tome kako lean i kaizen mogu omogućiti unapređenje poslovanja Vaše kompanije pročitajte u okviru profesionalnih usluga koje QCDS CONSULTING pruža zadovoljnim klijentima.

Related Posts

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *